På en torsdag: Yokohama out

Treneren sitter trygt, det er ingen store tullinger i troppen, og eier og direktører passer på å ikke få oss fans på nakken. Dermed er det draktsponsoren som skal ut.

DET ER SVÆRT USANNSYNLIG at fans eller ledelse i Chelsea presser Frank Lampard ut, slik det ser ut nå. I spillerstallen er det heller ikke enkeltpersoner som for enhver pris må ut. Innimellom kan spillere med et par svake kamper bak seg eller simpelthen bare dårlig form bli hengt ut på sosiale medier eller på puben, men det pleier ikke å gå så langt som at noen skyves helt ut i kulden over lang tid.

Klubbens eier skal heller ingen steder. Han har holdt oss fornøyde i årevis, og har også representanter i den daglige driften som til nå ikke har pådratt seg vår største vrede.

Hvem skal da ut?

NÅ ER DET KLART at Chelseas draktsponsor skal ut. Altså Yokohama, som har prydet fronten på klubbens drakter i mer enn fire år nå. Istedenfor vil de bli klubbens dekksponsor.

I fjor høst dukket det opp rykter og artikler i aviser og på sosiale medier om at Chelsea var ute i sponsormarkedet og sjekket interessen for reklameplassen på Chelsea-spillernes bryst. Dagens avtale med den japanske dekkprodusenten ble inngått i 2015, og har en varighet på fem år. Det betyr at den går ut etter denne sesongen. Og nå har klubben også bekreftet dette.

DET ER IKKE DERMED SAGT at dagens Yokohama-avtale er en så dårlig avtale at det overhodet ikke hadde vært verdt å fornye den. Den er betydelig mer verdt enn Chelseas forrige hoveddraktsponsoravtale med Samsung. Den årlige verdien skal ligge på rundt en halv milliard kroner, som ikke akkurat er småpenger i fotballverdenen. Bare de to Manchester-klubbene har tydelig bedre draktsponsoravtaler, mens avtalene til Liverpool og Arsenal skal være på nivå med Chelseas avtale.

Men da blir spørsmålet: Hvem kan være villige til å bla opp mer enn en halv milliard kroner i året for å få logoen sin plantet på magen til Tammy Abraham, Mason Mount, Fikayo Tomori, Reece James og Ruben Loftus-Cheek i overskuelig fremtid?

SER MAN PÅ alle klubbene i Premier League, er det tydelig at Chelsea er eneste lag med en dekkprodusent som hovedsponsor på drakten. Nærmest kommer Manchester United, som bærer logoen til en amerikansk bilprodusent. Manchester City og Arsenal er sponset av arabiske flyselskaper, mens Liverpool tjener gode penger på å reklamere for et større bankkonsern. For Tottenhams del er det livsforsikring det går i. Southampton har gått for et ukjent kinesisk selskap, Sheffield United har avtale med australske finansmeglere, mens Leicester sponses av et taxfreeselskap og Brighton bærer logoen til en kredittkortgigant.

Så kommer den store resten: Newcastle, Watford, Aston Villa, Norwich, West Ham, Everton, Burnley, Crystal Palace, Wolves og Bournemouth sponses alle av selskaper innen nettspill og betting.

OGSÅ I ITALIA sponses de store klubbene av amerikansk bilmerke og arabiske flyselskaper. Lokale aktører innen mineralvann, byggevarer og kjemikalier har også kjøpt seg eksponering på drakter i Serie A. Og så er det Inter, da, som i likhet med Chelsea sponses av en dekkprodusent. Antonio Contes nåværende klubb har riktignok hatt sitt samarbeid med Pirelli i flere tiår.

Ser man mot Spania, dukker bettingtrenden tydelig opp igjen. Flere av lagene i La Liga bærer ulike bettinglogoer, mens gigantene Barcelona og Real Madrid sponses av et japansk internett- og netthandelsselskap og et arabisk flyselskap. Ellers er bransjer som finansielle tjenester, eiendom, drikkevarer, olje og gass, media og keramisk industri til stede.

Tyskland står frem som et marked med mer variasjon. Bayern München sponses av et stort telekomselskap, Dortmund av et selskap som driver med spesialkjemikalier og Mönchengladbach av en aktør innen finansielle tjenester. Og så er det selvsagt RB Leipzig, med et visst energidrikkmerke på brystet. Ellers i Bundesliga går det i forsikring, forbrukervarer, bilmerker, eiendom, olje og gass og programvare, blant annet. Og betting, såklart.

FOKUSERER MAN imidlertid kun på de aller største klubbene i Europa, kan man muligens få en idé om hvilke dører det kan være fornuftig for Chelsea å banke på i tiden fremover. Nylig publiserte Deloitte sin Football Money League for 2020, som viser hvilke klubber som har de største inntektene.

Helt øverst er Barcelona, med sin japanske internettsponsor. Real Madrid er nummer to med sitt arabiske flyselskap. Manchester United og Bayern München følger på plassene etter med henholdsvis bilprodusent og telekomgigant som sponsor, mens franske Paris Saint-Germain på femteplass nylig byttet ut arabisk flyselskap med fransk livsstilsselskap.

Liverpool er nummer syv med sitt bankkonsern, Tottenham og deres livsforsikring på brystet sniker til seg åttendeplassen, rett foran Chelsea på niendeplass og Juventus med amerikansk bilprodusent på tiende.

DELOITTE-LISTEN er imidlertid basert på mye mer enn bare hoveddraktsponsoravtaler. TV-inntekter, kampinntekter og inntekter fra en mengde andre kommersielle avtaler er med på å utfylle totalbildet. Så en niendeplass er ikke aller verst. Det vitner om at Chelsea i seg selv er et sterkt merkenavn, en klubb som når ut til fans verden rundt, både med fotballen sin og sine mange sponsoravtaler og andre inntektsdrivende samarbeid.

LIKEVEL: Chelsea er bak Tottenham på denne Deloitte-listen. Det må jo bare bety at det finnes mer lukrative muligheter der ute, for selv arabiske flyselskaper, amerikanske bilmerker og asiatiske internettkolosser må da vel kunne se at Chelsea er Londons beste lag? Det er jo bare å se på ligatabellen!

Kanskje vil det nå bygge seg opp en viss kø utenfor markedsavdelingen på Stamford Bridge de kommende månedene?

Så får diskusjonen om pengene i fotballen, og hvorvidt de tar helt overhånd, vente til en senere anledning. Imens kan vi mimre om da Chelsea hadde flyselskapet Emirates’ logo på drakten, eller da det var bilglassvirksomheten Autoglass som gjaldt. Selv vil jeg løfte frem Chelsea-draktene med ølmerket Coors’ logo på som en personlig favoritt, mens andre kanskje savner tiden med Commodore. Eller Gulf Air.

GITT CHELSEAS HISTORIKK med flyselskaper, er det muligens ikke utenkelig at det går mot en retur til luftfarten for klubben – til tross for disse tider med miljøfokus og flyskam. Turkish Airlines var jo ganske nære en deal med klubben vår i 2015, angivelig, og kanskje klør de etter å prøve lykken igjen?

- Eastcote

Denne teksten er blitt oppdatert etter publisering for å gjenspeile at Chelsea nå endelig har bekreftet at fem års draktsponsorat er over til sommeren.

Partnere

Chelsea FC Hjemmeside
CSN pa Facebook
CSN pa Twitter
Reiseshop

Kontakt

www.chelsea.no - Chelsea Supporters Norway - Kontakt

Chelsea.no er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det linkes til. Kopiering av materiale fra Chelsea.no til bruk andre steder er ikke tillatt.